Kaupungin työterveysholto: ”Ei lääkäriaikoja”

Väärä valinta

”Onko yhteydenottosi kiireellinen vai ei kiireellinen?” kysyi ääni vastaajassa. Emmin sekunnin ja painoin kakkosta – ei kiireellinen. Väärä valinta. Polvi oli yön aikana turvonnut, kerännyt nestettä ja kipuili rasituksessa koko ajan entistä enemmän. Kakkosta painaneet – ei kiireelliset – eivät voineet roikkua työterveyshuollon jonossa, yhteys katkesi ystävällisen äänen luvattua soittaa pian takaisin.

Työterveyshuoltoa kehutaan aina, valitettavasti minä en voi kehua omaani, Kouvolan kaupungin järjestämää Kymijoen työterveyshuoltoa. Lääkäriin on vaikea päästä. Kuuntelin vierestä kollegan puhelua – hän valitti jälleen uusiutuneesta jo kolmannesta poskiontelotulehduksesta –  mutta lääkäriaikaa ei ollut. ”Tarvitsen vain antibiootit,” kollega selitti. Hoitajan vastaanotto järjesty parin päivän päähän. Oliko tästä apua, sitä en tiedä.

WP_20140322_003

Minun polvivaivastani työterveyshuolto tarjosi mahdollisuutta päästä samana päivänä yli 50 kilometrin päähän Haminaan lääkäriin. Kieltäydyin, koska en jalka kipeänä ollut ajokykyinen. Muuta apua ei tullut. Varasin ajan yksityiseltä, koska pelkäsin, että elämästä tulee viikonloppuna vaikeaa kipuilevan polven kanssa.  Pääsin lääkäriin saman tien. Sain hoito-ohjeet ja antibiootit ja jalka oli seuraavana päivänä parempi. Ilman lääkettä et tuolla jalalla pian kävele, sanoin lääkäri. Jos en olisi itse maksanut hoidosta, olisin joutunut jäämään sairaslomalle.

Kouvolan työntekijät sairastavat paljon

Voisiko olla, että ainakin osasyy Kouvolan hälyttävän korkeisiin sairaspoissaoloihin on työterveyshuollon resurssien riittämättömyys? Minulla on tähän ratkaisu. Kun työterveyshuollon omien lääkäreiden ajat on buukattu, ohjataan hoitajan puhelinarvion perusteella akuuttia hoitoa tarvitsevat yksityiselle terveysasemalle, jonka kanssa kaupunki tekee sopimuksen. Terveysasema laskuttaa sitten kaupunkia annetusta hoidosta.

Minusta yksityinen ja julkinen terveydenhoito voisivat muutenkin toimia paljon tehokkaammin toisiaan tukien. Terveydenhuollon järjestelmien pitäisi keskustella keskenään. Tällä hetkellä ilmeisesti julkisuuslaki estää sairastietojen kulun terveyskeskusten ja yksityisen hoidon välillä. Mielestäni tämä on aivan pöljää. Eikö jokainen, joka käyttää edes osaksi yksityisiä terveyspalveluita kevennä kuormaa julkiselta puolelta? Syntyy tyhjäkäyntiä ja jopa vaaratilanteita kun samaa vaivaa on ensin hoidatettu yksityisellä ja esimerkiksi vaivan pahetessa ja tarvittaessa enemmän tutkimuksia asiakas haluaa siirtyä julkiselle puolelle.

Putkitus yksityisellä – lasku 1500€

Lapseni korvatulehduskierrettä hoidatin osittain yksityisellä, koska muuten olisin kohtuuttomasti joutunut järjestelemään oppituntejani. Jokainen yksityinen lääkärikäynti maksoi noin 90 euroa. Korkean hinnan vuoksi kävin joskus terveyskeskuksessa, jos työpäiväni oli kevyempi. Loppupeleissä oikein kukaan ei vastannut poikani hoidosta. Kuljettelin mukanani papereita tulehdusajoista ja määrätyistä lääkkeistä. Kun terveyskeskuksessa ei ymmärretty, että poika kävi läpi jo viidettä tulehdusta, ei häntä lähetetty korvapolille tarkempiin tutkimuksiin. Minä en ymmärtänyt tätä vaatia. Lopulta yksityiseltä puolelta sanottiin, että putkitus tarvitaan nyt heti. Niin tarvittiin, ei ollut aikaa odottaa pääsyä terveyskeskuksen yleislääkäriin, lähetettä erikoislääkärille ja pääsyä putkitukseen. Maksoin putkituksen itse. Se hoidettiin seuraavalla viikolla yksityisellä. Lasku kirpaisi, se oli yli 1500 euroa.

WP_20140322_007

Yksityisen ja julkisen terveydenhuollon yhteistyö säästää rahaa

Tällä hetkellä sairaskertomuksia ensin printtaillaan yksityisellä ja skannaillaan julkisella puolella. Mitä resurssien tuhlaamista! Kyllä tiedon pitää kulkea sähköisenä asiakkaan mukana. Jos asiakas ei nimenomaisesti halua tietojensa kulkevan, on hänelle varattava mahdollisuus kieltää tietojensa luovuttaminen.

Minä uskon, että terveydenhuollon kuluissa voidaan säästää luomalla hyvät, yhtenevät sähköiset järjestelmät eri terveydenhuollon toimijoiden välille. Säästöä syntyy ihmisistä, jotka käyttävät edes osittain yksityisiä terveydenhuollon palveluita. Heille tulee varmistaa mahdollisuus tarvittaessa siirtyä sujuvasti yksityiseltä puolelta julkiselle tarpeen niin vaatiessa. Ja tiedon on siirryttävä hänen mukanaan.

 

 

 

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s