Peruskoulupäätös ei saa ratamoitua

Koska peruskoulupäätökselle ei saa käydä kuten Ratamolle, sen taake on valjastettava suuri enemmistö poliittisista ryhmistä. Ratamoituminen on estettävä kävi miten kävi. Se vaatii poliittisilta päätöksentekijöiltä neuvotteluja. Jokaisen on osattava joustaa ja tulla vastaan.

”Onko tää nyt ihan pelkkää politiikkaa?” päätti toimittaja pitkän polveilevan kysymyksensä Kouvolan tulevista kouluista ja siitä onko mitään loogisia perusteita rakentaa Anjalaan uutta koulua. Kysymys jäi mieleen ”onko tää nyt ihan pelkkää politiikkaa?”

leikattu

”Politikointi ohittaa faktat” kirjoitti joku some-keskustelussa, jossa ruodittiin haastatteluni pohjalta tehtyä paikallislehden uutista. Keskustelussa moni oli sitä mieltä, että on sääli jos virkamiesten valmistelema 18 koulun malli leviää poliittisten keskusteluiden myötä laajemmaksi, vaikka 24 kouluksi. Minustakin se on sääli, se ei palvele uudistukselle asetettuja tavoitteita kuten esimerkiksi sitä, että kouluissa on aina vähintään kaksi rinnakkaisluokkaa.

 

Molemmissa kommenteissa heijastuu ajatus siitä, että on faktoja ja sitten on jotain suhmurointia nimeltä politiikka. Ensin virkamiehet tekevät faktoihin pohjautuvan esityksen, joka sen jälkeen annetaan poliittisten päättäjien riepoteltavaksi.

 

”Kaikki valtuutettujen tekemä päätöksenteko on politiikkaa”, vastasin toimittajalle joka yritti provosoida kysymällä onko tämä nyt ihan pelkkää politiikkaa. Siksi olemme olemassa, meidät on valittu tekemään poliittisia päätöksiä. Siksi meillä on järjestelmä nimeltä demokratia, kansanvalta. On demokratian halveksumista väittää, että poliittisilla päättäjillä olisi velvollisuus pysyä virkamiesesityksessä. On lyhytnäköistä olettaa, että virkamiespäätös pohjaa joihinkin absoluuttisiin faktoihin ja pyhään totuuteen. Hyvin harvassa asiassa sellaista on ollenkaan olemassa.

 

On kiehtova ajatus, että kaupungissa päätöksiä tekisi asiantuntijajoukko, joka on valittu tehtäviinsä osaamisensa vuoksi. Hylkäsimme siis demokratian ja antaisimme päätösvallan näiden kaupungintalon viisaiden käsiin. Parhaat kyvyt saisivat vallan. Riskinä on tavallisen arjen tuntemisen ohuus tai arjesta eritäytyminen vuosien saatossa. Miten tällainen päättäjä vaihdetaan? Mitä tekee ihmisen mielelle tietoisuus omasta viisaudesta ja sen suomasta vallasta?  En suhtaudu tällaiseen tapaan tehdä päätöksiä kovin optimistisesti. Ajatusleikkinä kuitenkin mielenkiintoinen.

 

Meillä valtuusto on kaupunkilaisten valitsema. Se vaihdetaan tarvittaessa vaaleissa ja virkamiesten tehtävä on tarjota valtuutettujen käyttöön asiantuntijatietoa. Demokratia. Valtuuston tehtävänä on tehdä poliittisia päätöksiä. Sillä on oikeus tehdä päätöksiä, jotka poikkeavat virkavalmistelusta. Tämä ei ole mitään totuuden jälkeistä aikaa vaan ihan normaalia demokratiaa. On löysää argumentointia lytätä virkavalmistelusta poikkeavat päätökset joksikin epä-faktaksi.

 

Kuitenkin se, joka esittää asiantuntijavalmistelusta poikkeavan esityksen, saa erityisen vastuun perustella näkemyksensä. En ole saanut riittäviä perusteita esimerkiksi sille, miksi korialaisia yläkoululaisia on kuljetettava Elimäelle kun koulu olisi järkevämpää rakentaa sinne, missä suurin osa yläkoululaisista asuu eli Korialle. Perusopetuksen uudistusta valmistellut työryhmä asetti tavoitteiksi esimerkiksi luontaiset lähikoulualueet. On selvää, että yläkoululaisille tämä on nimenomaan Korialla.

 

Tässä kouluverkkoasiassa minusta paras mahdollinen päätös on viranhaltijoiden esittämä 18 koulun malli. Sen avulla saadaan kouluja ympäri koko laajaa kaupunkia. Tähänkään meillä ei melkein ole varaa, mutta koulut on saatava kuntoon – epäterveissä rakennuksissa ei lapsia pidetä. On puhuttu paljon moderneista oppimisympäristöistä, oppimisen tukipalveluista, opettajien tiimityöstä ja muunneltavista tiloista. Minulle koko uudistuksen tavoite on kuitenkin terveet koulutilat. Kaikki muu hyvä tulee tämän lisäksi. Kouluyhdistämiseen joudutaan taajamissa, joissa on useita pieniä vain puolittain täynnä olevia kouluja lähekkäin. Muutakin mieltä sopii olla, mutta siihen vaaditaan erittäin hyvät perustelut.

 

Minusta on tärkeää, että kouluverkosta pyritään tekemään päätös, jonka takana on suuri joukko erilaisia poliittisia ryhmiä. Päätöstä toteutetaan seuraavan 10 vuoden aikana ja siihen laitetaan 100 miljoonaa ja todennäköisesti vielä reilusti enemmän rahaa. Poliittiset puolueet ovat asiassa sunnilleen samalla hehtaarilla suurimpien ryhmien tavoitteet liikkuvat jossain 18-24 koulun välillä – Kouvolassa on nyt 34 koulua.

 

On sitoutettava puolueet viemään tämä päätös maaliin asti tällä, tulevalla ja vielä senkin jälkeisellä valtuustokaudella. Muistelen kauhulla viime valtuustokautta, jolloin tehtailtiin erilaisia valtuustoaloitteita, adresseja ja mietittiin kaikkia mahdollisia keinoja lykätä ja hidastaa Ratamo-päätöstä. Näin ei saa tapahtua koulujen suhteen. Siksi neuvottelen tuosta 18 koulun lukumäärästä. Se ei ole kiveenhakattu absoluuttinen totuus. On paljon tärkeämpää saada päätöksen tueksi laajalti puolueita, neuvotella, luoda kompromissi ja pitää tehdystä päätöksestä kiinni.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s