Keinutaan – koulujen pihat käyttöön
”Koulun pihalla norkoilu klo 16 asti kieletty”, kuului rehtorin viesti lukuvuoden alun ohjeissa.
Pikkukoululaiselle koulun piha on merkittävä sosiaalisen elämän, ulkoilun ja liikkumisen keskus. Kun pikkukoululaisen päivät päättyvät usein jo puoli yhdeltä, on hänen luonteva sopia tapaaminen kaverin kanssa koulun pihalle. Siellä leikitään, harkataan pituushyppyä, keinutaan, rakennellaan majoja ja pelataan porukalla erilaisia juoksuleikkejä. Eikö tämä ole aika täydellistä? Lapsi on ulkona, tutussa paikassa lähellä kotia liikkumassa.
Tähän näkökulmaan koulun pihan käyttökielto sopii harvinaisen huonosti. Ymmärrän rehtorin viestin taustan. Koulu on velvollinen valvomaan välitunnilla olevia oppilaitaan. Vapaalla olevat lapset voivat käyttää kännykkää pihalla, koulussa olevilta tämä on kielletty. On varmasti hieman hankalaa jos virallisesti välitunnilla olevien seassa on koulupäivänsä päättäneitä.
Onko kyseessä niin iso hankaluus, että sen takia pihan käyttö kielletään kokonaan klo 16 asti? Kyse lienee parista-kolmesta vartin välitunnista, koko muun ajan piha on miltei tyhjänä, lukuunottamatta liikuntaporukoita ja ulkona vietettäviä oppimistuokioita. Käytännössä 45 minuutin välituntien vuoksi, pihan käyttö suljetaan yli kolmeksi tunniksi, jotka ovat monelle juuri parasta vapaan leikin aikaa ennen iltapäivän menoja.
Minä toivon, että olisi halua jakaa pihaa kaikille ja kannustaa verovaroilla maksettujen pihojen mahdollisimman laajaan käyttöön. Korvaan särähtää, kun pihalla leikkiä käytetään termiä norkoilu ja asiaton oleskelu. Lapsi harjoittelee sosiaalista elämää tapaamalla kavereitaan koulun pihalla ilman aikuista. Hän leikkii jäämiestä, haita, hippaa ja vaikka mitä muita leikkejä. Se ei ole norkoilua eikä asiatonta oleskelua.
Tulevaisuudessa asiaa on mietittävä joka tapauksessa enemmän. Uusista koulurakennuksista tulee monitoimitiloja, joissa on erilaisia palveluita kuten vaikkapa kirjasto. Koulun pihoihin halutaan myös investoida, jotta ne innostaisivat liikkumaan. Hyvinvarusteltujen pihojen käyttöä ei ole mielekästä lähteä rajaamaan mustasukkaisesti oman koulun käyttöön. On etsittävä keinoja, jolla pihoille mahtuu liikkujia ja leikkijöitä oman koulupäivän päätyttyä. Varmasti se tekee valvojan työstä vähän hankalampaa, on ehkä pakko kysellä oletko koulussa vai vapaalla. Vanhemmille täyty kenties selvittä, että koululaisen koulumatkavakuutus on voimassa vain hänen palatessaan heti koulusta suorinta tietä kotiin. On löydettävä keinot jakaa pihan käyttöä.
Ehkä vaiva on kuitenkin sen arvoista. Haluamme innostaa lapsiamme liikkumaan, leikkimään ja ulkoilemaan. Mustasukkainen omien tilojen varjelu, leikin leimaaminen norkoiluksi ja joustamattomuus on eilispäivää. Sillä ei rakenneta tulevaisuuden koulua.