38 min lentoasemalle – Kouvolan tulevaisuus on itärata
Lapseni ovat kasvaneet junaradan varrella. Jokainen on kaksivuotiaana erottanut intercityn, allegron ja pendolinon toisistaan. Talomme tärisee useita kertoja yössä tavarajunien tahtiin, mutta se ei meitä herätä vaan tiedämme sen oleva osa tätä kaupunkia. Se rauhoittaa ja tuo unen. Junaradan lapset elävät junaradan kaupungissa.
Myös Kouvola on kasvanut ratojen vuoksi. Rataristeys on syy, miksi tämä kaupunki on olemassa. Elämme ja hengitämme junien tahtiin ja niiden varassa on tulevaisuutemmekin. Se tulevaisuus on tällä hetkellä äärettömän jännittävä: mitä jos Kouvolasta Helsingin lentokentälle matkustaisi 38 minuuttissa? Siinä on meidän tulevaisuutemme – kytkettynä radoilla pääkaupunkiseutuun.
Kymenlaakson liiton maakuntahallituksessa oivalsin, että itärata, tuo nopsa yhteys Kouvolasta Helsinkiin – ei ole kaikkien toiveissa. Etelä-Kymenlaakso on jo vuosikymmeniä elätellyt toiveita rantaradasta, ratayhteydestä Helsingistä Porvoon, Kotkan ja Haminan kautta joko suoraan Venäjälle tai Luumäelle eli Karjalan rataan. Rantarata on eteläkymenlaaksolaisille mielettömän tärkeä, he haluavat päästä paitsi junalla Helsinkiin, myös turvata Kotka-Hamina sataman tulevaisuuden.
Ja sitten istun Kymenlaakson liiton maakuntahallituksen pöydässä ja älyän, että juuri nyt minun on otettava kantaa tähän maakuntaa halkovaan ratajupakkaan: rantarata Helsingistä Kotkaan ja Haminaan vai itärata lyhentämään matkaa Helsingistä Kouvolaan ja kaikkialle Itä-Suomeen?
Paskapaskapaska, ajattelen. On ihan järjettömän typerää, että ratakysymykseen on oltava kanta juuri tässä kokouksessa ja käytännössä ilman mitään valmistelua. Kymenlaakson liitossa tehtävänäni on valvoa maakunnan etua, mutta en oikeastaan tiedä kumpi ratahanke on maakunnan etu. Toisaalta kuitenkin valinta on itsestään selvä. Tietysti itärata. Kouvolaan elinvoimaa takova ratayhteys.
Maakuntahallituksessa – kuten kunnallisessa päätöksenteossa – luottamushenkilöt tekevät päätöksiä esittelyn pohjalta. Virkamies valmistelee meille asiat ja antaa päätösehdotuksen. Olemme samaa mieltä (melkein aina) tai eri joskus mieltä. Harvoin jätämme asian pöydälle eli harkittavaksi tai lähetämme sen uudelleen valmisteluun saadaksemme lisätietoja päätöksenteon tueksi.
Itärata vai rantarata kokouksessa oli otettava kantaa ja minä äänestin epäröimättä itäradan puolesta vain komeasti hävitäksemme äänestyksen. Maakuntahallituksen äänestyksellä ei ole onneksi kovin suurta merkitystä ratahankkeen kannalta. Itärataa ei ole haudattu, vaikka sille ei saatu tukea Kymenlaakson liitosta. Itäradan tukena ovat kaikki muut itäisen Suomen maakuntien liitot, kaupungit, kauppakamarit ja muita organisaatioita. Myös Kouvola tukee itäradan rakentamista.
Me haluamme tuon radan. Se ei tapahdu seuraavalla vaalikaudella, sillä ratahankkeet ovat oiva osoitus siitä, että politiikka on kestävyyslaji. Itärata saattaa tulla päätöksentekoon joskus ensi vuosikymmenellä – toivottavasti. Sen takana on koko itäinen Suomi ja se on mielestäni ainoa realistinen Itä-Suomen ratahanke. Minä uskon siihen lujasti ja samoin Kouvolan päätöksentekijät ja viranhaltijat. Ratayhteys hyödyttää koko Itä-Suomea, mutta suurin hyötyjä on Kouvolan kaupunki. Kyseessä on vankka edunvalvontakysymys ja tästä kaupungista on eduskuntaan ja liikenneministeriöön lähtee vain yksi ääni. Itärata.