Hei sinä pääkaupunkiseudulla asuva! Muuta Kouvolaan!
Kouvola tarvitsee uusia asukkaita. Muihin Suomen kaupunkeihin verrattuna Kouvolan väkiluku laskee nopeasti. Uusien asukkaiden saaminen helpottaisi taloudellisissa ongelmissa kamppailevaa kaupunkia, mutta kuka muuttaisi Suomen kurjimmaksi nimettyyn kaupunkiin (Iltalehti 4.11.)?
“Ihmeen hieno Kouvola” on kaupungin nykyinen mainoslause. Aikaisemmin Kouvolalla taisi olla useampikin mainoslause, josta muuttajille markkinoitiin kaupunkia nimellä “Kodikas Kouvola”. Suomen Pariisi, Chicago tai jotain muuta yhtä dorkaa ei ole koskaan yritetty olla ja hyvä niin. Kouvolalla on komea Kustaa Saksin suunnittelema visuaalinen värikäs, melkein överiksi vedetty ilme. Kuulemma messuosastot pistävät silmään ja näyttävät hyvältä. Ihan kiva juttu.
Kouvolaan houkutellaan uusia muuttajia lähinnä Helsingissä järjestettävillä suurilla OmaKoti ja OmaMökki -messuilla. Parisen vuotta sitten viriteltiin selvitys etätyöstä. Haluttiin tietää, miten saataisiin Kouvolaan lisää asukkaita etätyön mahdollisuuksia hyödyntämällä pääkaupunkiseudulta. Hankkeen tulosten pohjalta keskustaan perustettiin Viiraamo, jossa etätyötä tekevän on mahdollista työskennellä. Paikka ja idea on kiva: etätyöläisen voi olla hankala tehdä työtä kotona, joten työpisteen vuokraaminen kaupungin ytimestä antaa rytmiä työntekoon ja työt eivät kasaudu kotiin.
Suomen kurjin kaupunki –titteli asettaa paineita kaupungin markkinoinnille. Totuus on erilainen kuin lehtiotsikot. Kouvola on mukava paikka elää, se on hyvä kaupunki lapsille ja perheille. Kouvolassa on Suomen kaupungeista edullisimmat asunnot ja erilaisia omaleimaisia asuinalueita. Taajamien lähellä on kouluja, urheilumahdollisuuksia ja kulttuuria. Kouvolan sijainti on loistava rautateiden solmukohdassa, Helsinkiin pääsee tunnissa ja vartissa, keskusta on kehittymässä.
Miten tämän kertoisi pääkaupunkiseudulla ja muuallakin? Mennäänkö messuille, pystytetään kiiltävän komea osasto ja jaetaan kilokaupalla upeita esitteitä? Mennään vaan, mutta tehdään myös jotain ihan muuta. Tehdään sissimarkkinointia. Tuodaan asiat esiin modernisti ja ennen kaikkea aidosti. Levitetään kuvia ja tarinoita, joissa kaupunkilaiset kertovat kaupungistaan. Käytetään hyväksi sosiaalista mediaa. Selvitetään paremmin, miten etätyöntekijöitä saadaan Kouvolaan. Tehdään se aiempaan verrattuna laajemmin, jotta saadaan yleistettävämpiä tuloksia.
Kaupungin markkinointiväki on tehnyt paljon, mutta vielä on tehtävää. Haaste kohdistuu myös meihin tavallisiin kouvolalaisiin. Osaammeko kertoa kaupungistamme muuta kuin betonisia vitsejä.
Jotain täytyy tehdä, sillä muuttajia tarvitaan. Markkinoinnin täytyy olla luovempaa ja koskettavampaa. Tekemisen täytyy olla tehokkaampaa, sillä enempää rahaa siihen ei saada. Täytyy tavoittaa perheet aidoilla tarinoilla ja jättää ihmisiin jälki.
Parasta mainosta kaupungille ovat työpaikat. Ei siihen sen kummempaa tarvita, vaikka työpaikkojen järjestäminen on toki eri asia. Kouvola on markkinoinut itseään hyvin ja näyttävästi, mutta pelkkien etätyöläisten varaan ei voi laskea, sillä kauniista puheista huolimatta työnantajien suhtautuminen etätyöhön vaihtelee kovastikin. Duunareiden hommia Kouvolan seudulla lienee sentään joten kuten, mutta korkeakoulutusta vaativat työt vain vähenevät maakunnista. Voiko tätä suuntaa enää kääntää? Pahoin pelkään, ettei. Itse olen Kouvolan suunnalta kotoisin oleva korkeakoulutettu ja työskentelen pk-seudulla. Muuttaisin Kouvolaan tai muualle Kaakkois-Suomeen koska vain, jos sieltä löytyisi alani töitä (eikä se ala ole edes kovin harvinainen). Uskon, että halukkuutta paluumuuttoon olisi monilla muillakin, sillä pk-seudun hinta-laatusuhteeltaan surkea asuminen ja ruuhkaisuus vain pahenevat tulevaisuudessa. Silti houkuttimena pitäisi olla muutakin kuin halpa asuminen ja pitkäksi venähtävä työmatka – eli nimenomaan niitä töitä. PS:Kuka tahansa kaakkoissuomalainen työnantaja voi ottaa tästä kopin.
TykkääTykkää
Kouvola on mielestäni loistava paikka asua. Olen ylpeä kouvolalaisuudestani ja kerron sen mielelläni myös muille. Eniten ihmetyttää kouvolalaisten oma negatiivisuus paikkakuntaansa kohtaan. Täällä on moni asia todella hyvin. Betonikin on kaunista! Ei joka paikassa tarvi olla blingbling-ohimeneviä muotirakennelmia. Betoni kestää:) Olen jopa ehdottanut Kouvolan jäähallin nimeksi Kouvolan betoni- areenaa. Jospa Tehontiellä haistettaisiin markkinarako.
TykkääTykkää